Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Casanova Nuova (2004)

2009.04.21

(Az új Casanova)

Bemutató 2004. május 8. a kecskeméti Katona József Színházban

A címszereplővel (Casanovával) és egész korával már régóta foglalkozom. Nem a köztudatban élő - egyébként nagyon leegyszerűsített, pontatlan és felületes - Casanova képe érdekelt ("nőfaló", "hazardírozó", "hamiskártyás", "kalandor"), de az a "második reneszánsz" kora, amely ezt a személyiséget kitermelte magából és - több hasonló karakterű és nagyságrendű figurával együtt - a korszak emblematikus figurájává tette.

Egyetemi tanulmányaim (Szeged) alatt rendkívüli módon érdekelt a francia történészek "álmából felébresztett történelem" koncepciója, mely a nagy történeti tablók mellett és helyett kor és kultúrtörténeti "minimalizmussal", szívós, könyv- és levéltári kutatásokkal, születési és halálozási listákból, gazdasági, termelési, stb. adatok alapján, mintegy rekonstruálták az adott korszak valóságos életét, megpróbálták újraalkotni a mindennapok igazi pillanatait, eseményeit.
Hasonló, szinte történészi precizitással kezdtem el a kutató- és gyűjtő munkát, a Szabó Ervin Könyvtárban ülve, kijegyzetelve az egész - több ezer oldalas! - Casanova-Naplót, valamint a korszakra vonatkozó kultúrhistóriai, művelődéstörténeti, orvosi, öltözködési, divat-, utazási, étkezési, stb. szokásokat.

Ebből a hatalmas anyagból írtam meg a drámát, ami - reményeim szerint - egyfajta időutazás Európában: az akkori Európában, ami ma, 2003-ból nézve mintha egy másik bolygón lenne.

Az a cél vezetett, hogy egy Főhős - nemcsak a darab, de az akkori Európa egy főhőse - életén keresztül bemutassak egy különös, vad, nyugtalan, önmagát kereső, szélsőséges gondolatok által vezérelt világot, mely időbeli távolsága ellenére nagyon is közel áll a mi - hasonlóan a saját identitását kutató - látomásos életünkhöz.

Kritika

Molnár Gál Péter: Két este Kecskeméten

"Balázsovits Edit a társulat naivája. Szépséges, eszes komika. Erotikusan kihívó csélcsap. Női szélhámosságával erős ellenjátékosa Casanovának."

Ács János: Casanova nuova (Az új Casanova)
Kecskemét, Kamaraszínház
2004. december 3.

"Közben pedig nagyon jó alakítások sorjáznak az előadásban: Réti Erika, Király Attila, Balázsovits Edit (bizony!), Balogh Erika mind egész lényükkel ott vannak, élvezik szerepüket, és jók."

Kállai Katalin: Egy megalázott szexista

"Ez a fajta „színház a színházban” sokféle izgalmat kínálhat. Magában rejtheti például a színészek játszotta színészek és az ő szerepeik sajátos viszonyát. Balázsovits Edit naivája a fiatal anyától a – fiú? lány? – szeretőig viszi a figurát. (A kérdőjelekre végül megnyugtató választ kapunk, de itt most nem árulnám el, mert leleplezném a történet egyik legbizsergetőbb dilemmáját.) [...] Hasonlóan erős vonásokkal ruházza föl a herélt énekes nadrágszerepét Balázsovits Edit. Lassú átéléssel mezteleníti le egy nemétől megfosztott ifjú ember – lelkét."

 

 

A mappában található képek előnézete Casanova Nuova

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.